The Norwegian newspaper Afterposten confirmed today that it has gotten hold of the entire file of more than 250,000 secret US embassy cables first leaked to WikiLeaks.


Norway’s main business newspaper Dagens Naerings reported that Oslo-based Aftenposten became the only media organization in the world to gain direct access to all the documents. It allows them to dodge WikiLeaks’ current strategy of drip-feeding the cables to preferred partners The New York Times, The Guardian, Der Spiegel and El Pais.

WikiLeaks has so far chosen to publish fewer than two thousand of the 251,287 cables. But its tight control on the release of further documents has been undermined by the Norwegian leak.

Aftenposten news editor Ole Erik Almlid told Dagens Naerings: “We’re free to do what we want with these documents … We’re free to publish the documents or not publish the documents, we can publish on the internet or on paper. We are handling these documents just like all other journalistic material to which we have gained access.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: